Sortowanie
Źródło opisu
Legimi
(68)
Katalog centralny
(11)
Forma i typ
E-booki
(68)
Książki
(8)
Proza
(2)
Czasopisma
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(8)
Placówka
Wypożyczalnia
(4)
Czytelnia
(3)
Zasób pedagogiczny
(3)
Strefa Dzieci i Młodzieży
(1)
Autor
Nycz Ryszard
(4)
Dąbrowska Maria
(3)
Sendyka Roma
(3)
Stempowski Stanisław
(3)
Herling-Grudziński Gustaw (1919-2000)
(2)
Ulickiej Danuty
(2)
Śniedziewski Piotr
(2)
Aleksandra Błasińska
(1)
Aleksandra Ubertowska
(1)
Anastasia Nabokina
(1)
Anna Janicka
(1)
Ariko Kato
(1)
Axer Anna
(1)
Barcz Anna
(1)
Bieńczyk Marek
(1)
Bojarska Katarzyna
(1)
Bokszczanin Maria (1926- )
(1)
Burska Lidia
(1)
Chmurski Mateusz
(1)
Czarncecka Barbara
(1)
Danuta Ulicka
(1)
Dauksza Agnieszka
(1)
Dobrzyńska Teresa
(1)
Dziechcińska Hanna
(1)
Ewa Bobrowska
(1)
Giedroyc Jerzy (1906-2000)
(1)
Gracián Baltasar
(1)
Grażyna Pawlak
(1)
Grosk Hanny
(1)
Iwanczewska Łucja
(1)
Iwona Węgrzyn
(1)
Izabela Jarosińska
(1)
Jakub Dadlez
(1)
Jan Borowicz
(1)
Janus Aleksandra
(1)
Jarzyńska Karina
(1)
Julkowskiej Violetty
(1)
Katarzyna Szumlewicz
(1)
Katō Ariko
(1)
Kobielska Maria
(1)
Koczanowicz Leszek
(1)
Kowalska-Leder Justyna
(1)
Krzyżanowska Zofia
(1)
Legeżyńska Anna
(1)
Leociak Jacek
(1)
Leszczyńska-Skowron Klara
(1)
Leśniak Andrzej
(1)
Libera Zdzisław (1913-1998)
(1)
Marta Bukowiecka
(1)
Matylda Szewczyk
(1)
Małgorzata Łukaszuk
(1)
Meyenowa Maria Renata
(1)
Michał Koza
(1)
Michał Kłosiński
(1)
Momro Jakub
(1)
Monika Bednarczuk
(1)
Monika Stobiecka
(1)
Monika Świerkosz
(1)
Mościcki Paweł
(1)
Muchowski Jakub
(1)
Musiał Sebastian
(1)
Müller Anna
(1)
Nasiłowska Anna (1958- )
(1)
Nycza Ryszarda
(1)
Odyniec Antoni Edward
(1)
Olesik Marta
(1)
Olsen Bjørnar
(1)
Paczoskiej Ewy
(1)
Paweł Piszczatowski
(1)
Pugacewicz Iwony H
(1)
Roma Sendyka
(1)
Sadkowska Katarzyna
(1)
Sendyki Romy
(1)
Serwatka Tomasz (1967- )
(1)
Siatkowska-Callebat Kinga
(1)
Siewior Kinga
(1)
Szczepan Aleksandra
(1)
Szczepan-Wojnarskiej Anny
(1)
Szostek Teresa
(1)
Szulc-Packalén Małgorzata Anna (1952- )
(1)
Tabaszewska Justyna
(1)
Tomasz Jędrzejewski
(1)
Wichrowskiej redakcją Elżbiety
(1)
Winiarski Jakub (1974- )
(1)
Wiśniewska-Grabarczyk Anna
(1)
Wolański Krzysztof
(1)
Zaleski Marek
(1)
Zawadzkiej Danuty
(1)
Zofia Król
(1)
wspólne dobro
(1)
Łagodzka Dorota
(1)
Ławski Jarosław
(1)
Łebkowska Anna
(1)
Żukowski Tomasz (1969- )
(1)
życia forma
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(49)
2010 - 2019
(21)
2000 - 2009
(2)
1990 - 1999
(4)
1980 - 1989
(1)
1970 - 1979
(1)
1940 - 1949
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(78)
Francja
(1)
Język
polski
(79)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(5)
Temat
Literatura polska
(3)
Polacy za granicą
(2)
Herling-Grudziński, Gustaw (1919-2000)
(1)
Historia literatury polskiej
(1)
Krzyżanowski, Julian (1892-1976)
(1)
Nałkowska, Zofia (1884-1954)
(1)
Obozy pracy
(1)
Pisarze polscy
(1)
Pokolenie 68
(1)
Politycy
(1)
Teoria literatury
(1)
Znak
(1)
Świtalski, Kazimierz (1886-1962)
(1)
Temat: dzieło
Medaliony
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1801-
(1)
1801-1900
(1)
1901-
(1)
1918-1939
(1)
Temat: miejsce
Francja
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Literatura polska
(2)
Bibliografia osobowa
(1)
Biografie
(1)
Czasopismo literackie
(1)
Czasopismo polonijne
(1)
Czasopismo polskie
(1)
Czasopismo społeczno-kulturalne
(1)
Opowiadanie polskie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Powieść
(1)
Synteza
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(2)
Kultura i sztuka
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
79 wyników Filtruj
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Miesięcznik, 1948-2000
Wcześniejsza częstotliwość: Nieregularnie, 1947
1947, nr 1 (czerw.)-2000, nr 10 = 637 (paźdz.).
Od Nr 2/3 (1947) zmiana podtytułu: szkice, opowiadania, sprawozdania.
Od Nr 2/3 format: 22 cm.
Od Nr 2/3 zmiana miejsca wydania i wydawcy: Paryż : Libella; od 1961, nr 10 wydawca: Institut Littéraire.
Od Nr 4/5 pod redakcją Jerzego Giedroycia.
Od Nr 4/5 tytuł równoległy: La Culture : revue mensuelle.
Zawartość zasobu Magazyn Czytelni Głównej i Informatorium
1952, nr 4, 7-9, 11
1953, nr 2-5, 10-12
1954, nr 1-6, 9, 11-12
1955, nr 1-4, 9-10, 12
1956, nr 1, 4, 6, 9-12
1957, nr 1-12
1958, nr 1-12
1959, nr 1-12
1960, nr 3, 6-12
1961, nr 1-2
1962, nr 5-8, 11
1963, nr 1-2
1964, nr 3-4
1966, nr 7-8
1967, nr 10
1968, nr 4
1970, nr 9
1971, nr 3, 6, 11
1972, nr 3, 9, 11-12
1973, nr 4
1974, nr 7-12
1975, nr 1-4
1976, nr 1-2, 5-6, 10-11
1977, nr 1-2, 6, 11
1978, nr 7-8, 10-11
1979, nr 1-12
1980, nr 1-12
1981, nr 1-12
1982, nr 1-11
1983, nr 1-5, 9
1984, nr 10
1985, nr 1-3
1986, nr 1-2, 6, 11
1987, nr 1-2, 4, 10
1988, nr 1-12
1989, nr 5
1992, nr 1-12
1993, nr 1-12
1994, nr 1-12
1995, nr 1-3, 9-12
1996, nr 1-11
1997, nr 1-9
1998, nr 9, 12
1999, nr 3, 6
2000, nr 4, 10
Brak okładki
Książka
W koszyku
Inny świat : zapiski sowieckie / Gustaw Herling-Grudziński. - Wydanie 4 fotooffsetowe. - Paryż : Instytut Literacki, 1985. - 254, [1] strona ; 22 cm.
(Archiwum Rewolucji.)
(Biblioteka "Kultury" ; t. 111.)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Strefa Dzieci i Młodzieży
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. LEK (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Zasób pedagogiczny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82 [Magazyn główny] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia literatury polskiej / Anna Nasiłowska. - Wydanie drugie. - [Warszawa] : Instytut Badań Literackich, copyright 2022. - 679, [1] strona ; 24 cm.
"Historia literatury polskiej" Anny Nasiłowskiej to jednotomowa synteza polskiej literatury od jej początków po czasy najnowsze, pokazująca rozwój sztuki słowa na tle przemian kulury. Książka przynosi nowe spojrzenie na najważniejsze zjawiska w polskiej literaturze. Eksponuje wątki europejskie, ale także podkreśla unikalne doświadczenie polskie na tle regionu, rozwoju języka, związek z doświadczeniem historycznym.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1(091) (1 egz.)
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 821.162.1(091) (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Zasób pedagogiczny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82(091) [Magazyn główny] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 821.162.1(091) [Magazyn czytelni] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1(091) [Magazyn główny] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Zasób pedagogiczny
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82(091) [Magazyn główny] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 821.162.1(091) [Magazyn czytelni] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(438) (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Studium : nowa proza polska ; t. 64)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Na s. red. odmienna nazwa serii: Biblioteka Dwumiesięcznika Literacko-Artystycznego Studium.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-3 [Magazyn główny] (1 egz.)
E-book
W koszyku

Istnieje wiele powodów, dla których monografia bibliograficzna Aleksandry Błasińskiej poświęcona twórczości Antoniego Langego zasługuje na wysokie uznanie […]. Powód pierwszy: badaczka wypełnia sporą lukę w badaniach nad modernistycznym poetą, prozaikiem, dziennikarzem, erudytą, tłumaczem i edytorem. Drugi: przedłożona do recenzji monografia bibliograficzna Langego świetnie przygotowuje grunt pod współczesną, zbiorową i krytyczną edycję wszystkich jego pism literackich oraz większości tekstów krytycznoliterackich, eseistycznych, naukowych lub quasi-naukowych. Powód trzeci: autorka przedłuża żywotność coraz słabiej dziś w badaniach literaturoznawczych obecnego gatunku naukowego, jaki stanowi monografia bibliograficzna. […]
Badaczka pokazuje nam niezwykłą przydatność i naukową nośność monografii bibliograficznej. Wpisała się tutaj w prace dokumentalistyczno-bibliograficzne, które mają w Polsce świetną tradycję. […] Ten gatunek bibliografii wraz z kolejnymi, ciągle na szczęście ogłaszanymi, tomami Nowego Korbuta, stanowi niezbędny fundament badań literaturoznawczych i źródło licznych inspiracji. Błasińska umiejętnie wykorzystała jego reguły do ukazania wielkiego i regularnie (niesłusznie) zapominanego polskiego twórcy i intelektualisty. […]
Monografia bibliograficzna Twórczość Antoniego Langego autorstwa Aleksandry Błasińskiej jest znaczącym dokonaniem badawczym i profesjonalnie, starannie oraz rzeczowo przygotowaną propozycją publikacyjną.

Z recenzji prof. UAM dra hab. Jerzego Borowczyka

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

To właśnie napięcie centrum-peryferie posłużyło jako podstawowa przesłanka badawcza w trakcie pisania niniejszej książki. Celem, jaki stawia sobie Autorka, jest opisanie trzech odrębnych zjawisk w piśmiennictwie o Zagładzie, których status można określić jako kontrowersyjny badawczo, peryferyjny, a co się z tym wiąże, zmuszający do dokonania istotnych rewizji w obrębie przyjętych rozstrzygnięć badawczych: eseistyki, literackiego zapisu kobiecego doświadczenia Zagłady i autobiografii historyków Holokaustu. W każdym z omówionych przypadków w odmienny sposób zdefiniowano marginalność/niekanoniczność analizowanego zjawiska. W pierwszej części kryterium różnicującym jest klasyfikacja genologiczna utworów, ich usytuowanie na mapie gatunków dominujących w piśmiennictwie o Zagładzie. W części drugiej marginalność ma wymiar genderowy, zarówno w odniesieniu do doświadczenia granicznego, jak i tekstu. Autorka poddaje tu analizie kobiece autobiografie czasów wojny (m.in. Cywii Lubetkin, Leokadii Szmidt, Janiny Bauman), a także postmemorialne utwory autorek ?drugiego pokolenia literatury i sztuki Holokaustu? (Bożeny Umińskiej-Keff, Sylwii Chutnik, pomnik Rachel Whiteread), zadając pytanie o stosunek tych dzieł do androcentrycznego tekstu wojennego. Wreszcie, w części ostatniej kryterium badawczej peryferyjności czy marginalności definiowane jest jako skomplikowanie relacji podmiotowo-przedmiotowych określających pozycję badacza, którą znamionuje uwikłanie w przedmiot naukowego namysłu.

Z pewnego punktu widzenia teksty omawiane w książce stanowią "margines marginesu", zagospodarowujący pogranicza obszaru zagadnień, które nieustannie negocjują swoją pozycję wobec idei (fantomu?) kanonu, centrum, "mocnej" metodologii; negocjują w ramach ruchliwej, mobilnej granicy, która nieustannie się przesuwa.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Anastasia Nabokina – kulturoznawczyni, krytyczka sztuki, praktyczka i teoretyczka tańca, asystentka w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych UJ. Jest autorką artykułów drukowanych m. in. w „Tekstach Drugich”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Kulturze Współczesnej”, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”. Laureatka konkursów NCN Preludium 13 i Etiuda 8 oraz stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców (2021).

Potwierdzając istnienie skrajnych emocji i pragnień, wzywając do samodoskonalenia, psychoanaliza zwraca człowiekowi podmiotowość i poczucie sprawczości. Podobne cele – kształcenia aktywnego doświadczania świata, dającego człowiekowi wewnętrzną swobodę i siłę – na początku XX wieku stawiali sobie także twórcy nowego tańca w Rosji. Książka odpowiada na pytanie o jego genezę, dodając do perspektywy obejmującej teorie estetyczne symbolizmu, zainteresowania ponietzscheańskie, „taniec przyszłości” Isadory Duncan i projekty Pierwszej Awangardy, konteksty związane z rozwojem nowej psychologii, a szczególnie ruchu psychoanalitycznego. Klimat epoki, której nieodłączną składową były poglądy Sigmunda Freuda na temat roli popędów w naturze człowieka, sprzyjał zadawaniu pytań o źródła aktu twórczego, poszukiwaniom szczerości i bezpośredniości w artystycznym wyrażaniu przeżyć, a także eksperymentom z cielesną ekspresją łączącą świadomą i nieświadomą sferę psychiki ludzkiej.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

W swojej najnowszej książce Pozytywiści warszawscy: dylematy pokolenia. Studia Janicka kontynuuje nowoczesne spojrzenie na pozytywizm, dzięki czemu powstała fascynująca opowieść, która odświeża i ożywia tę – pozornie nudną, pokrytą szlachetną patyną – epokę. Na uwagę zasługuje już sam tytuł – wiele mówiący, zdradzający autorski zamysł. Pojawiają się tu bowiem dwie znaczące kategorie – przestrzeni i pokolenia. Janicką interesuje pokolenie młodych ludzi, zazwyczaj absolwentów Szkoły Głównej, którzy tworzyli (nie tylko literaturę) tuż po klęsce powstania styczniowego i którzy musieli stawić czoła wielu dylematom epoki. Najogólniej rzecz ujmując, musieli z jednej strony odpowiedzieć na pytanie, jak żyć pod zaborami w czasach zintensyfikowanych represji, a z drugiej – jak odnieść się do przyspieszenia cywilizacyjnego Europy i Ameryki.

fragment recenzji dr hab.Mateusza Skuchy

[…] klucz biograficzny/biografistyczny świetnie się w tej pracy sprawdza. Ilekroć mamy do czynienia ze szkicami „ludzi żywych” – Świętochowskiego, Żeromskiego, Komornickiej czy Orzeszkowej – tylekroć wyglądają ku nam osoby, których życie jest zmiennym, pełnym myśli i sprzeczności irracjonalnym procesem, zmaganiem, pracą, usiłowaniem. W tym trudzie kształtowania własnej egzystencji i nadawania sensu swojej służbie publicznej – są to zawsze nasi współcześni. Piękne są w tej książce fragmenty, w których pokazuje się nam sama Autorka: mówiąca własnym głosem, przeświadczona (słusznie przecież), że odczytanie prac tamtego pokolenia jest zadaniem i to zadaniem ważnym, angażująca nas – czytelników w swoją lekturę, czasem szczegółową, czasem emocjonalną, czasem mierzącą się z próbą syntezy. Obecność tego głosu – człowieka odczytującego – uważam za ogromną zaletę tej pracy.

fragment recenzji dr hab.Małgorzaty Litwinowicz‑Droździel

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Niniejsza książka, wydana w Japonii w roku 2012, jest jedną z pierwszych transgatunkowych analiz twórczości Schulza, ujmującą w jednej perspektywie jego dzieła literackie i plastyczne, począwszy od najwcześniejszych rysunków z drugiej dekady XX wieku aż do opowiadań z drugiej połowy lat trzydziestych. Ariko Kato bada autoreferencyjne tematy i motywy pojawiające się powtarzalnie w twórczości literackiej i wizualnej Schulza. Wydobywa w ten sposób obecną w tym dziele modernistyczną refleksję nad medium sztuki – fundamentalne Schulzowskie pytania o sens przedstawienia artystycznego czy tradycyjna koncepcje mimesis.

(nota wydawcy)

O wybitności książki Ariko Kato świadczy przede wszystkim zamiar całościowego ujęcia twórczości Schulza – to znaczy zarówno twórczości literackiej, plastycznej, jak i problematyki teoretycznej wpisanej w rozważania Schulza na temat sztuki. Towarzyszą temu mistrzowskie rozważania analityczne o poszczególnych zagadnieniach oraz znakomita orientacja Autorki w historycznych źródłach i inspiracjach literacko-estetycznych Schulza – zwłaszcza z kręgu piśmiennictwa niemieckojęzycznego. W rezultacie powstała książka, która jest znakomicie uzasadnionym wywodem naukowym, zawierającym oryginalne i błyskotliwie przedstawione tezy oraz nowe pomysły interpretacyjne, a nawet odkrycia.

z recenzji wydawniczej Włodzimierza Boleckiego

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Co humanistyka może zaproponować w kwestii zwierzęcej, czego nie umożliwiają ani etologia, ani ewolucjonizm, ani nauki przyrodnicze? Co istotnego oferują badania kulturowe, czego nie wyczerpuje etyka praw zwierząt ani socjologiczne badania ludzko-zwierzęcych relacji? Co wnoszą studia nad zwierzętami, czego brakowało zarówno w dotychczasowym modelu uprawiania nauki, jak i w społecznych ruchach na rzecz zwierząt? Anna Barcz, Dorota Łagodzka - Wstęp

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Dlaczego "ucieczki"? Odpowiedź na to pytanie jest złożona, i udziela jej cała książka: zarówno przekrojowa i zarazem głęboka refleksja z elegancją sformułowanego słowa wstępnego, jak i następująca po nim, pieczołowicie ułożona antologia. Jednym z licznych powodów, które wskazuje autor, by wybór przedmiotu - i swoje badawcze poczynania - uzasadnić, jest konstatacja, że światową historię literatury dałoby się przedstawić "jako historię opowieści o ucieczkach"; jak podkreśla Bieńczyk, "temat ucieczki należy, podobnie jak miłość, do zbioru zupełnie podstawowych, a dla czytelnika nierzadko najbardziej atrakcyjnych motywów literackich". Wydaje się, że choćby ta jedna przesłanka wybór przedmiotu czyni zasadnym - ba, niezbędnym - a potencjalnego czytelnika wprawia w stan najpierw zdumienia - potem podszytego podnieceniem oczekiwania: coś tak oczywistego, że nawet nie zdawaliśmy sobie z tego sprawy, fundamentalny i wszechobecny motyw literacki (i zresztą w każdym znaczeniu) nie doczekał się jeszcze ani próby syntetycznego ujęcia, ani przekrojowej reprezentacji tekstów... Lecz wreszcie - mamy to. Bowiem - powiedzmy to już teraz - książka Marka Bieńczyka kładzie podwaliny pod literaturoznawczą "fugologię". (fragment recenzji wydawniczej Andrzeja Kotlińskiego)

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Książka ta poświęcona jest szczególnej konstelacji tekstów artystycznych i teoretycznych, która umożliwia wgląd w rozumienie doświadczenia historycznego od połowy XX wieku. W centrum uwagi autorki znajdują się dzieła artystyczne i literackie, traktowane jako „obiekty teoretyczne”, które prowadzą do wypracowania nowych teoretycznych i krytycznych ram umożliwiających radzenie sobie współcześnie z przeszłością. Konstelację tę tworzą „Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego, seria obrazów malarskich „18 Oktober 1977” Gerharda Richtera oraz komiks Arta Spiegelmana In the Shadow of No Towers. Z ich analiz wyłania się autorska koncepcja realizmu traumatycznego rozwijana w kolejnych partiach poświęconych realizmowi, traumie i wydarzeniu.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Ogląd dorobku naukowego poświęconego Irzykowskiemu skłania przede wszystkim do pytania o aktualność tego pisarza, krytyka i myśliciela.

Czy poświęcone kulturze polskiej pisma stanowią nadal źródło inspiracji, czy przynależą już raczej do modelowych ujęć problematyki odległej, osadzonej w określonym kontekście historycznym?

Czy Irzykowski, człowiek sporu i niezliczonych literackich agonów, pozostaje nadal postacią sporną, czy jak chciał Stefan Kisielewski "maniak, dziwak impertynent" jest w stanie w dzisiejszym świecie pobudzić do debaty, wreszcie, jak wygląda obecność autora Pałuby, jeśli wyjdziemy poza granice Polski, i jak można oceniać jego twórczość w kontekście komparatystycznym.

(fragment książki)

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej